Soft skills als basis van een goede stiel

23 oktober 2024 Soft skills

Met maar liefst 20 jaar ervaring op de teller weet docent Nico Baeten als geen ander waarover hij spreekt. Technische vaardigheden zijn belangrijk, maar de waarde van soft skills valt niet te ontkennen. Van verkooptechnieken tot omgaan met moeilijke klanten: aan de hand van een pragmatische aanpak integreert Nico de realiteit van het werkveld in zijn trainingen. 

Een duurzame relatie met de klant

Wederzijds respect en vertrouwen. Op die manier zorg je voor een gezond evenwicht tussen je onderneming en je cliënteel. “Klanten zijn de basis van iedere onderneming”, vangt Nico aan. “Zonder hen kan je niet overleven. De manier waarop je met klanten omgaat, staat rechtstreeks in functie van hoe je bedrijf scoort.” 

En daar komen soft skills om de hoek loeren. “Hoe benader je een klant? Hoe sluit je een overeenkomst af zonder de klant te irriteren? Hoe gaat de klant met een goed gevoel naar huis? Het zijn slechts enkele voorbeelden van vragen waarmee mijn cursisten zitten.” 

“Je product of dienst mag nog zo goed zijn, als je het niet kan overbrengen dan loopt het mis”
Nico Baeten
Docent

Praktijk versus theorie

Die vragen beantwoord je niet met de natte vinger. “Commercieel handelen is geen exacte wetenschap”, gaat Nico verder. “Iedere situatie is uniek en moet je ook zo beoordelen. Zo ga ik samen met de cursist op zoek naar een oplossing voor zijn of haar specifieke context. Dat wordt vaak vergeten in de wereld van verkooptrainingen, waar de nadruk te veel ligt op het volgen van gestandaardiseerde processen.” 

Opleidingen voor de toekomst

Nico’s opleidingen helpen professionals die over uitstekende vaktechnische vaardigheden beschikken, maar worstelen met commerciële aspecten. Het is zijn missie om die mensen de tools te geven om hun bedrijf te laten groeien. 

“Ik kom regelmatig in contact met hele sterke profielen”, legt Nico uit. “Vakmensen die hun stiel op een prachtige manier uitvoeren, maar doordat ze communicatief minder sterk zijn of doordat ze niet over de juiste commerciële flair beschikken, sneuvelt hun onderneming. Dat doet pijn. Het is voor hen dat ik opleidingen aanbied. Dat is mijn drijfveer.” 

Tips voor ondernemers

Herken jij jezelf in Nico’s verhaal? Deze praktische tips helpen je al een heel eind op weg: 

  1. Luisteren: actief luisteren naar de klant is cruciaal. Het gaat niet over je eigen product verkopen, maar over begrijpen wat de klant nu eigenlijk nodig heeft. 

  2. Gerichte vragen stellen: luisteren gaat mooi samen met gericht vragen stellen. Stel vragen die het gesprek verdiepen en meer inzicht geven in de wensen van de klant.
     
  3. Afsluitingsvragen stellen: durf tijdens het gesprek afsluitingsvragen stellen nog voor alle vragen beantwoord zijn. Zo blijf je geen energie in projecten steken om uiteindelijk toch het risico te lopen het project te verliezen.