Omgaan met agressie voor chauffeurs (code 95) voor Snel Logistic Solutions
In het kort:
Organisatie: Snel Logistic Solutions
Aantal medewerkers: 250 vrachtwagenchauffeurs
Locatie: Deinze
Trainer: Grieko Verschelde, na een carrière van 27 jaar bij Defensie ging hij aan de slag als trainer bij nxtpro
Aanleiding opleiding: De opleiding ‘omgaan met Agressie’ is een innovatief alternatief in het kader van verplichte nascholing (code 95)
Sleutelbegrippen: opleiding op maat, conflict vermijden, teambuilding, code 95
Waarom koos Snel Logistic Solutions precies voor deze opleiding op maat?
CEO Gert Snel (foto links): “Deze cursus kadert binnen de nascholing vakbekwaamheid (code 95). Een serie opleidingen die onze vrachtwagenchauffeurs iedere vijf jaar verplicht moeten volgen. Daarbij werken we al jarenlang samen met nxtpro. Niet alleen omwille van hun professioneel en doelgericht aanbod, maar vooral omdat ze een partner zijn die meedenkt.”
“Dergelijke verplichte opleidingen worden vaak gezien als een noodzakelijk kwaad, zowel door de deelnemers als door het bedrijf dat hen afvaardigt. Maar het kan anders. Dat bewijst de nieuwe vorming ‘omgaan met agressie’. Toen nxtpro deze nieuwe opleiding eind vorig jaar aan ons voorstelde, besloten we hier onmiddellijk in mee te gaan.”
De voordelen van een opleiding op maat zijn talrijk.
“We kregen daarbij de keuze: ofwel schrijven we onze chauffeurs in op het open aanbod dat aangeboden wordt op de nxtpro campus, ofwel kiezen we voor een maatopleiding. Voor individuele opleidingen is het brede open aanbod absoluut interessant. Maar vooral voor grotere groepen heeft een maatopleiding talrijke voordelen: in samenspraak met nxtpro en de docent kan de inhoud specifiek worden afgestemd op concrete noden. We hebben zelf de keuze wat betreft tijdstip en locatie, en door het inschrijven van meerdere deelnemers kunnen we de prijs optimaliseren.”
Is agressie in het verkeer een hot topic?
CEO Gert Snel: “De afgelopen jaren kwam ons bedrijf weinig of niet in aanraking met agressie. We proberen lastige situaties zo veel mogelijk te vermijden. Zo rijden we al een hele tijd niet meer naar het Verenigd Koninkrijk. Precies omwille van de gevaarlijke situaties die er zich geregeld voordoen. Toch zijn we er ons absoluut bewust van dat het maar een kwestie van tijd is voor we af te rekenen krijgen met agressie. En dat het onze taak is om onze medewerkers hierop voor te bereiden. Zodat ze veilig en wel weten te ontsnappen uit een bedreigende situatie.”
Docent Grieko Verschelde: “Covid, stress op het werk, de invloed van social media, een volgepropte agenda … Dit alles en meer zorgt ervoor dat meer en meer mensen geagiteerd, nijdig rondlopen. Zeker in het verkeer is er vaak maar een kleine prikkel nodig om een forse, agressieve reactie uit te lokken. Het allerslechtste dat je dan kan doen, is hierin meegaan. Dan kom je heel snel terecht in een spiraal van geweld waarvan de uitkomst niet te voorspellen valt. Veel beter is de situatie te ontmijnen. Maar daarvoor heb je wel de juiste skills nodig.”
“Via deze cursus geven we deelnemers handvaten om conflict te vermijden. Via interactieve praktijkoefeningen leren ze hoe ze afstand kunnen creëren, communiceren, ontmijnen, de-escaleren. En hoe ze indien nodig wettelijk en proportioneel moeten reageren om uiteindelijk zichzelf in veiligheid te brengen.”
We leren geen salto’s, geen jabs, geen uppercuts …
Maar hoe je afstand kan creëren, kan communiceren, ontmijnen … de-escaleren.
“Belangrijke kanttekening is dat medewerkers zich daarbij ten allen tijde bewust moeten zijn dat ze ambassadeur zijn voor het bedrijf waarvoor ze werken. Camera’s zijn overal aanwezig. En passanten filmen met hun smartphone tegenwoordig alles en posten het in een handomdraai op social media platformen. Wie niet volgens het boekje reageert, kan zo heel wat schade berokkenen aan het bedrijfsimago.”
Welke voordelen zijn er voor het bedrijf zelf?
CEO Gert Snel: “De maatopleiding was veel meer dan een kennisoefening en praktijkopleiding. Het was meteen een zeer inspirerende teambuilding die enthousiast onthaald werd door alle deelnemers. Precies hierom stond ik er op om de opleiding ook zelf te volgen. Om mee te fietsen op de positieve sfeer in de groep.”
“Vandaag volgden ongeveer 30 medewerkers de opleiding, en dat is slechts het begin. Ons bedrijf heeft meer dan 250 chauffeurs in dienst en elk van hen zal een sessie volgen, in het Nederlands of het Frans. Telkens zal daarbij iemand van onze ‘aansturende cel’ aanwezig zijn.”
Transport is een mensenbusiness. Onze medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal.
“Belangrijk want vrachtwagenchauffeurs werken in ons land gemiddeld drie tot vijf jaar voor een bepaalde werkgever. Ons eigen gemiddelde zit daar een stuk boven. Wat heus geen toeval is. Naast goede arbeidsvoorwaarden zijn ook sfeer, collegialiteit en het investeren in kennis en vaardigheden belangrijk en daar zetten we erg bewust op in.”
“We begeleiden onze mensen voortdurend met aangepaste opleidingen. Want er is maar één constante in onze business en dat is verandering. We zijn dan ook erg blij dat we een innovatieve, vernieuwende training met een entertainende coach die zijn kennis op een bezielende manier weet over te brengen aan ons aanbod kunnen toevoegen.”
Dit was veruit de beste vorming die we ooit volgden! Door de manier waarop alles werd aangebracht, zal het zeker blijven hangen.
Ook de wind in de zeilen?
Vraag meer info over de maatopleidingen van nxtpro.