Terug naar home
Zoeken
Zoeken

Volg ons op

Marketing team best off 1

19 April 2022

Teams

Op de koffie bij: Team marketing Syntra & nxtpro

In het kort:

Wie: Joëlle Heirbaut, Jilke Ramon & Celine Carpentier
Doelstelling: Een fris imago creëren voor zowel Syntra Midden-Vlaanderen als nxtpro, zeer toegankelijk voor de cursist
Teamspreuk: 'If you can laugh together, you can work together' - Robert Orben
Ideale teamactiviteit: Cinnamon rolls verorberen in een gezellige koffiebar (én veel lachen)

Hands-on. Proactief. Creatief. Allemaal sleutelbegrippen die perfect passen bij het nieuwe marketingteam van Syntra en nxtpro dat bestaat uit drie dames. Gedreven powervrouwen die vooral positiviteit uitstralen en samen veel plezier maken bij het uitoefenen van hun job. We stellen ze graag aan jullie voor…

Marketing team best off 1
Marketing team best off 2

Twee keer per jaar vinden we het team in een gezellige koffiebar in Gent. Toeval?

Jilke: “Helemaal niet! We starten altijd met de kick-off van ons jaarplan. Een dag die steeds helemaal in het teken staat van hoe we onze eigen organisatie, onze eigen werking de volgende maanden willen zien evolueren. We gaan daarbij bewust op locatie. Zodat we letterlijk vanop een afstand het grotere plaatje zien. En vanuit dat vogelperspectief nieuwe ideeën, tools en campagnes kunnen bedenken.”

Joëlle: “Deze teammeetings bruisen telkens weer van energie. Zorgen voor een stroom van inspiratie, motivatie. Tijdens deze pure brainstorm zoeken we samen naar opportuniteiten en marketingacties die onze onderneming én onze klanten ten goede komen. Elk voorstel bekijken we daarbij steeds zonder belemmeringen, zonder beperkingen. Een half jaar later komen we opnieuw samen om alles te evalueren, waar nodig bij te sturen en te verrijken met nieuwe ideeën en impulsen.”

Het typeert het functioneren van ons team. We blijven niet bij de pakken zitten, maar zijn ‘doeners’.

Celine: “We zijn een enthousiast en positief ingesteld team. We versterken elkaar, liften elkaar op. Voortdurend toetsen we samen af hoe we iets kunnen aanpakken. Daarbij zorgen we steeds voor opbouwende, constructieve feedback die iets toevoegt. En net die extra surplus zorgt ervoor dat een idee nog sterker wordt.”

Een geoliede machine dus. Resultaat van een jarenlange samenwerking?

Joëlle: “Neen, al horen we dit niet voor het eerst. Onlangs verbaasde één van onze stagiaires er zich ook over. “Ik dacht dat jullie al megalang een team waren, jullie zijn zo hard op elkaar ingespeeld!”, zei ze. Terwijl we elkaar nog maar enkele maanden kennen.”

Wat is de ambitie?

Jilke: “Onze doelstelling? Het versterken van onze merken. Syntra moet bekend staan als dé plek om kennis en vaardigheden te verwerven waardoor je in staat bent een volwaardig beroep uit te oefenen. We willen het merk een jong, fris en speels imago aanmeten. Waar ‘schwung’ in zit. Syntra moet synoniem staan als het opleidingscentrum dat leidt naar innovatief en duurzaam ondernemerschap.”

Celine: “Ook nxtpro willen we als jong merk verder helpen evolueren. Ook dit mag niet te zakelijk of te corporate; het merk moet een leuke vibe hebben. Gepercipieerd worden als de ideale, toegankelijke partner in verdere opleidingen. Nxtpro leidt je op bij die ‘the next step’ in je carrière. Via interessante bijscholingen kan je er jouw kennis en vaardigheden aanscherpen of verbreden.”

Marketing team best off 5

“Onlangs zorgden we voor een nieuw brandingsjasje met onder meer een fris logo en de nieuwe baseline 'professioneel op koers'. Een mooie demarrage die het merk klaarstoomt voor de toekomst. Nxtpro blijft daarbij even professioneel als voordien. Nog beter inspelend op de behoeftes van kmo's en professionals met een stevige portie ambitie.”

Joëlle: “Centraal in al onze ideeën, campagnes en marketingacties staat ‘customer centricity’. Steeds vragen we ons af: wat kunnen we nu al doen om de ervaring van de klant beter te maken? In functie daarvan bekijken we steeds wat nodig is. En wat niet.”

Welke marketingdoelstellingen kunnen jullie nu al afvinken?

Jilke: “In korte tijd realiseerden we al heel wat. Het startschot was het ontwikkelen van een doordachte marketingstrategie: waar willen we naar toe? Wie neemt welke rol op? Eenmaal dit op punt stond, gingen we concreet aan de slag.”

Joëlle: “Onze website(s) werd compleet vernieuwd. Gebruiksvriendelijker, intuïtiever en aantrekkelijker gemaakt. De vorige website was een complex, statisch doolhof.  Op de nieuwe website vind je steeds de juiste informatie en je krijgt een duidelijk overzicht van ons opleidingsaanbod. Kortom een aantrekkelijke, interactieve, intuïtieve website waar bezoekers zich onmiddellijk thuis voelen. Vanaf de syntra-mvl.be website, kan je nu ook gemakkelijker naar die van nxtpro navigeren.”

Celine: “In het kader van de site verfijnden we meteen ons opleidingsaanbod. We willen de vinger aan de pols houden en datgene aanbieden dat de opleidingsmarkt nodig heeft.”

Wat staat er binnenkort op stapel?

Jilke: “Brochures, leaflets, magazines en andere gedrukte communicatietools worden herbekeken. Gedrukte media zijn meestal maar voor een beperkte tijd relevant. En nadien kan je niet meer ingrijpen in wat er staat. We willen daarom evolueren naar media met doordachte content die minder tijdsgebonden zijn. Die lezers –via QR-codes bijvoorbeeld –doorverwijst naar informatie en inspiratie op onze website. Op die manier kunnen ze voor een veel langere periode gebruikt worden, wat dan weer past in ons streven naar meer duurzaam ondernemen.”

Marketing team best off 7

Joëlle: “Wat die content betreft… Veel meer nog dan vroeger zetten we in op ‘storytelling’. Online en offline. Succesverhalen van cursisten, docenten die inspireren… Zowel in geschreven tekst als op video’s.”

Celine: "Ook werken we meer en dichter samen met Syntra Brussel, zowel de directie als de marketing overlegt op regelmatige basis. Bepaalde opleidingsbrochures alsook campagnes publiceren/beslissen we samen. We hebben dan ook een goed contact met onze Syntra Brussel collega Katja Hemmeryckx."

Zijn er ook events gepland? Speciale data?

Jilke: “7 mei is alvast een datum om naar uit te kijken Dan organiseren we een heuse ‘beleefdag’. De infodag van weleer zit in een heel nieuw kleedje. Er komen workshops, proeverijen, demonstraties en zoveel meer. We willen alles uit de kast halen. En iedereen is welkom! Neem zeker een kijkje op: https://syntra-mvl.be/nl/nieuws/inspirerende-infodag-op-7-mei. Tot dan!

#professioneelopkoers #beleefsyntramvl