Nxtpro bereidt ondernemingen voor op een toekomst met AI

19 november 2024 Artificiële intelligentie

Artificiële intelligentie (AI) is doorgedrongen in alle sectoren. Daarbij brengt AI niet alleen nieuwe mogelijkheden met zich mee, maar vormt het ook een uitdaging voor organisaties om hun werknemers klaar te stomen voor de toekomst. Aan de hand van een praktische AI-integratie in onze opleidingen speelt nxtpro hierop in en weerspiegelen we de vanzelfsprekendheid dat AI niet meer weg te denken is op de werkvloer. Projectleiders Nick Rau en Stefan Ost leggen uit waarom en hoe nxtpro dat doet. 

Wat is het AI-verhaal?

Van de marketingwereld tot de gezondheidszorg en de bouwsector nog aan toe: de toepassingen van AI lijken eindeloos. 

Nick: “AI wordt de norm. Het heeft zijn weg gevonden in tal van sectoren, wat resulteert in een breed en divers publiek. Je kan en mag dit niet negeren als opleidingsverstrekker, dus je speelt erop in. De vraag is dan natuurlijk hoe je dat doet op een manier waarop het ook effectief een meerwaarde creëert voor de verschillende sectoren.  

Stefan: “Inderdaad. Die grote diversiteit zorgt voor een uitdaging. Het is niet per se een kwestie van moéten integreren, maar eerder van hoe AI op een vruchtvolle manier bijdraagt aan onze opleidingen en zo een meerwaarde biedt voor de cursist. Daarbij moet kwaliteit ten alle tijden centraal staan. Als het geen meerwaarde biedt, moeten we het niet integreren… maar voor de meeste sectoren is dat wel het geval. Onze uitdaging hier is om hierop te blijven anticiperen.” 

“Door AI zoveel mogelijk te integreren in onze opleidingen, geven we de klant die een in-company training wenst de garantie dat AI vanzelfsprekend is.”
Projectleider AI Nick Rau
Nick Rau
Projectleider AI

Een unieke aanpak

Zo kiest nxtpro ervoor om niet alleen nieuwe AI-opleidingen te ontwikkelen, maar ook een algemene AI-aanpak te integreren in het volledige opleidingsaanbod. Op die manier wordt AI de norm in de verscheidene sectoren waar nxtpro-klanten actief zijn. Opleidingen met een AI-integratie kan je bijgevolg herkennen aan het toegevoegde AI-symbool op de website. 

Nick: “Natuurlijk is het interessant om specifieke AI-opleidingen te creëren zoals bijvoorbeeld ‘AI-tools voor contentcreatie’, maar wij gaan verder dan dat. We hebben ons volledig open aanbod onder de loep genomen en gaan continu met onze docenten in dialoog om zoveel mogelijk opleidingen te voorzien van een AI-integratie. Het project vraagt dan ook om een constante vernieuwing. Zo krijgen nieuwe opleidingen die ontwikkeld worden steeds de vraag of het mogelijk is om AI erin te verwerken.” 

Stefan: “Dat lijkt niet overal vanzelfsprekend, maar je kan het vergelijken met de opkomst van computers zoveel jaren geleden. Heel wat sectoren gebruikten aanvankelijk nog geen computers, maar met de digitalisering zijn ze niet meer weg te denken uit de maatschappij. In ieder bedrijf zijn ze nu alomtegenwoordig. Zo verloopt het AI-verhaal in feite ook.” 

De rol van het docentenkorps

En ere wie ere toekomt: zonder de inzet van ons fantastisch docententeam zou het hele gebeuren niet mogelijk zijn. 

Stefan: “Voor een groot deel van ons docentenkorps is artificiële intelligentie een redelijk nieuw gegeven. Toch zijn er ook docenten die reeds op zichzelf AI implementeren in hun opleidingen door het bijvoorbeeld te gebruiken bij lesvoorbereidingen enzovoort.” 

Nick: “Aan de hand van online sessies, fysieke sessies of hybride sessies waar je zowel online als fysiek kan meevolgen, ondersteunen we hen daar dan in. Er zijn trouwens ook één-op-ééncoachings. Ik ben aangenaam verrast door de openheid en motivatie van ons docententeam.” 

Stefan: “Inderdaad, in de eerste plaats willen we natuurlijk dat onze docenten een goede basis hebben. Dat zij weten wat AI is en hoe je het gebruikt. Als ze daar volledig in mee zijn, kunnen ze kritisch nadenken over hoe ze het implementeren in hun vakgebied. Het doet dan ook deugd om te zien dat zij daar tijd voor vrijmaken. Bij deze dus een welgemeende dankjewel.” 

“Eens docenten mee zijn, dagen we ze uit om kritisch na te denken over hoe ze zelf AI kunnen implementeren in hun eigen vakgebied.”
Projectleider AI Stefan Ost
Stefan Ost
Projectleider AI

En de cursist…

Die kan op beide oren slapen. De opleidingen krijgen dan wel een extra AI-dimensie, een goede voorkennis is niet noodzakelijk 

Nick: “Je moet zeker geen ervaring hebben met AI om deel te nemen aan onze opleidingen. Het blijft vooral een interessante toevoeging om bepaalde acties te optimaliseren. De docent in kwestie leert jou welke tools er bestaan en hoe je die het best kan inzetten.” 

Stefan: “Klopt. AI is een hulpmiddel om bepaalde zaken sneller te doen. Je leert hoe je het efficiënt inzet.” 

Nick: “Het is niet de bedoeling dat AI domineert, maar wel dat het een kwaliteitsinjectie geeft. Enkel wanneer het een faciliterende rol biedt voor onze cursisten en hun vakgebied, voegen wij het toe aan de opleiding. Trouwens, door AI in zoveel mogelijk opleidingen te integreren, is de kans ook groter dat AI meegenomen wordt in een ‘in-company’ training. Op die manier brengen we zoveel mogelijk cursisten in contact met AI. 

klas 3
klas
klas 2