Docent Nico maakt Code 95 toegankelijk voor Oekraïense vluchtelingen
14 september 2024 Bijscholingen en specialisaties
Vrachtwagen- en buschauffeurs die hun vakbekwaamheidsbewijs (Code 95) willen behalen bij nxtpro krijgen Nico Feys voor de klas. Als voormalige vrachtwagenchauffeur vermengt hij de theorie met zijn eigen praktijkervaring. Zijn voornaamste drijfveer is om alle cursisten gemotiveerd te krijgen, zelfs als ze een andere taal spreken.
Van onschatbare waarde
De Code 95-opleidingen zijn verplicht, wat ze niet altijd even populair maakt. Ook Nico merkt dat het enthousiasme van de cursisten vaak nog in de vrachtwagen ligt bij de eerste les. “Ik begrijp dat, verplichtingen zijn nooit leuk. Maar de Code 95-opleidingen vallen nu eenmaal onder de Europese wetgeving. En terecht, want lange tijd ontbrak een goede omkadering. Ik leg altijd uit waarom een opleiding nuttig is. Bovendien heb ik zelf meer dan 20 jaar ervaring in de sector.”
Kortom, Nico kent de soms moeilijke werkomstandigheden en toont er begrip voor. “Dat appreciëren mijn cursisten. Ik besef ook dat een opleiding volgen niet altijd vanzelfsprekend is. Het brengt extra kosten met zich mee, er blijft werk liggen en daardoor neemt de tijdsdruk toe. Maar het gaat om de algemene verkeersveiligheid én die van de chauffeur, dat mag nooit in het gedrang komen. Ik zie een positieve evolutie in de sector, maar sommigen hebben toch baat bij wat meer ‘verantwoordelijkheidszin’.”
Vakbekwaam in elk domein
Code 95-opleidingen omvatten een brede waaier aan onderwerpen. Daardoor zit je niet altijd in het leslokaal. Nico: “Opleidingen zoals ‘Defensief rijden’ of ‘Ecodrive’ omvatten individuele praktijkritten, terwijl cursisten bij ‘Dode hoek en manoeuvreren’ of ‘Ladingbeveiliging’ de theorie oefenen via simulaties. Dat grote aanbod is één van de troeven bij nxtpro. Onder Code 95 vallen verschillende vaardigheden, daarom voorziet nxtpro een algemeen en volledig aanbod zonder de nadruk te leggen op één domein. Dankbaar, want daardoor kan ik inspelen op diverse situaties die de cursisten onderweg kunnen tegenkomen.”
Code 95 in het Oekraïens
Maar soms is een enthousiaste docent niet genoeg. Uit cijfers van de VDAB blijkt dat 28% van de werkzoekenden, waaronder een groot deel vrachtwagenchauffeurs, weinig kennis heeft van het Nederlands. “De taal bij Code 95-opleidingen is vaak erg technisch”, vertelt Nico. “Een taalbarrière maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op. Samen met de VDAB ontwikkelden we Code 95-opleidingen met extra taalondersteuning. De focus lag daarbij op Oekraïense vluchtelingen op zoek naar werk. Vaak hebben ze al een rijbewijs, maar moeten ze in België opnieuw hun certificaten behalen.”
En zo stonden er opeens twee mensen vooraan de klas. Een aparte ervaring? “Ik gaf nog steeds mijn lessen zoals gewoonlijk, maar een tolk vertaalde simultaan wat ik zei. Dat verlaagt het tempo van de lessen wat, maar daar stond tegenover dat de cursisten de inhoud optimaal konden verwerken. Bijgevolg kwam er ook respons langs hun kant en ontstond er interactie, iets wat ik een belangrijk element vind. Interactie wijst op nieuwsgierigheid en betrokkenheid. Dan weet ik zeker: ik heb hun aandacht.”
De volgende lessen met Oekraïnse tolk gaan door bij VDAB te Asse op 3 & 4 oktober.
Opleidingen
Bekijk meer opleidingenVeilig aan de slag als vrachtwagenchauffeur (Bijscholingen en specialisaties)
Sint-Niklaas
12/10/2024 (+1 ander startmoment)
Gevorderd
Omgaan met agressie voor chauffeurs (Bijscholingen en specialisaties)
Sint-Niklaas, Aalst
09/11/2024 (+1 ander startmoment)
Gevorderd
Hoe omgaan met stress als chauffeur ?
Aalst, Sint-Niklaas, Gent
12/10/2024 (+4 andere startmomenten)
Beginner