Dagelijks waarschuwt de verkeersinfo op de radio voor ladingverlies op de snelwegen. Tijdens deze module leert u dat te voorkomen en zo torenhoge boetes te vermijden.
U leert uw vracht juist te laden door:
- de juiste berekeningen met behulp van eenvoudige hulpmiddelen
- correct te kiezen voor het juiste ladingzekeringssystemen of het beste voertuig
Deze opleiding valt onder thema 1.
Belangrijk !
Vanaf 22/08/2020 is het niet meer toegelaten om twee keer dezelfde opleiding te volgen in een traject van 35 uren. Let hier op bij het boeken van een opleiding.
Contacteer ons indien u deze opleiding op maat (Frans of Nederlands) wenst te volgen.
Programma
Theorie:
- Doelstelling ladingzekering
- Regelgeving
- Wettelijke principes van ladingzekering
- Nieuwe wetten en nieuwe controles – sancties
- Verantwoordelijkheden: de chauffeur, de verpakker, de belader, de ontvanger
- Transporteenheid: de verpakking, (niet)vormvaste verpakking, praktische opstellingen
- Voertuigstabiliteit, fysieke krachten en wrijvingscoëfficiënt
- Zekering van restkracht: neersjorring, vormsluitend laden, kopsjorring
- Voertuigeigenschappen: ladingzekerheidscertifiicaat
- Ladingsverdeling
- Het kantelen van de lading: risico’s en remedies
- Sjortechnisch zekeren: materialen
- Andere hulpmiddelen
- Bespreking voorbeelden en situaties
- Samenvatting en tips
Praktijk:
- Berekeningsoefeningen ladingzekering
- Oefeningen op zekeringskracht
- Neersjorren, vormsluitend sjorren en andere technieken
- Bespreking voorbeelden en diverse situaties
- Bespreking sjormaterialen
Over het beroep
Na de opleiding weet je wie aansprakelijk is voor welk aspect bij het beladen van een voertuig en zekeren van een lading en ben je in staat de lading op een correcte en veilige manier te zekeren.
Voor wie
- Chauffeurs met rijbewijs C/CE die zich in orde moeten stellen met de verplichte nascholing CODE 95
- Beladers, bedienden en verantwoordelijken die tewerkgesteld zijn in de transportsector en betrokken zijn bij het laden van voertuigen en de voorbereiding ervan.
Erkenning
Wens je meerdere personen in te schrijven voor een opleiding uit ons open aanbod of wens je de mogelijkheden te bespreken van een incompanytraining, neem dan contact met ons op via contacteer ons.
Informeer ook naar onze pakketformule waarbij je onmiddellijk kan intekenen op 5 modules aan een voordeelprijs.
Contacteer ons indien u deze opleiding op maat (Frans of Nederlands) wenst te volgen.
Examens, getuigschrift / diploma en vrijstellingen
Elke module van 7u levert je een attest met 7 kredietpunten op. In totaal heb je over een periode van 5 jaar 35 kredietpunten nodig om jouw CODE 95 (vakbekwaamheid) te kunnen vernieuwen op je rijbewijs.
Er is geen examen verbonden aan de opleidingen, maar er is wel een aanwezigheid van 100% vereist. Dat betekent dat het start- en einduur van de opleiding strikt dient gerespecteerd te worden.
Attesten
Na de opleiding registreren wij uw deelname in Cronos, de database van MOW.
U kan via “Mijn burgerprofiel” zelf controleren welke modules door u werden gevolgd en door de opleidingsverstrekker werden geregistreerd.
De individuele attesten worden slechts op uitdrukkelijk verzoek elektronisch doorgestuurd (niet meer op papier). Enkel voor buitenlandse chauffeurs wordt hier een uitzondering op gemaakt, aangezien zij niet de mogelijkheid hebben dit via “Mijn burgerprofiel” te consulteren.
Materiaal en extra kosten
NXT-PRO (Skilled by bv) is een door MOW erkend opleidingscentrum met het nummer OC-086.
Bestuurders met een rijbewijs C of D moeten naast het gewone rijbewijs ook over een basiskwalificatie vakbekwaamheid (CODE 95) beschikken wanneer zij bezoldigd vervoer (goederen of personen) willen uitvoeren. Om deze vakbekwaamheid te behouden, moet een chauffeur elke 5 jaar 35 uren nascholing volgen.
Deze reglementering geldt in alle Europese lidstaten.
Vanaf de 2de cyclus mogen de onderwerpen van de nascholingen niet meer vrij gekozen worden, maar dient een chauffeur uit elk van de 3 verplichte thema’s minstens 1 module te volgen.
Thema 1 Nascholing in rationeel rijden
- Ecodrive (met individuele praktijkrit) (NL/F)
- Defensief rijden (met individuele praktijkrit)
- Ladingzekering (NL/F)
Thema 2 Toepassen van de voorschriften:
- Rij- en rusttijden en digitale tachograaf (NL/F)
- Wegcode en Europees aanrijdingsformulier (NL/F)
- Rij- en rusttijden, digitale tachograaf + CMR
- Vervoer van gevaarlijke stoffen onder vrijstelling ADR
- Uitzonderlijk vervoer
- Veilig aan de slag als chauffeur (NL/F)
Thema 3 Gezondheid, verkeers- en milieuveiligheid, dienstverlening en logistiek:
- EHBO voor de chauffeur (NL/F)
- Ergonomie, fit & gezond
- Attitudetraining (NL/F)
- De chauffeur als ambassadeur
- Preventie en criminaliteit
- Dodehoek en manoeuvreren (NL/F)
Er geldt ook de verplichting voor elke chauffeur om tijdens de 35u nascholing ook minimaal 3u effectief te rijden op de openbare weg (Ecodrive of Defensief rijden).
Sectorpremies
SFTL (Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek) kent jaarlijks een opleidingsbudget toe aan elke werkgever uit de sector transport en logistiek. Dit budget kan de werkgever aanwenden om opleidingen te bekostigen voor zijn arbeiders die hij bij de RSZ in de categorie 083 aangeeft. Klik hier voor meer info over het SFTL.
Deze opleiding is erkend door Constructiv. U kan hierdoor genieten van een (verhoogde) tussenkomst in de opleidingskost en een tegemoetkoming in de loonkost voor arbeiders tewerkgesteld in PC124. Meer info via www.constructiv.be
Bij LOGOS voor bedienden tewerkgesteld onder het Paritair Comité 226 (bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de logistiek). Kijk op de website van LOGOS voor de regelgeving.
Extra info
Om misverstanden te vermijden, kregen wij graag een kopie van uw rijbewijs bij inschrijving. Op basis daarvan kunnen wij u met zekerheid informeren welke modules u dient te volgen en of u in aanmerking komt voor deze opleiding.