Code 95
Opleiding Uitzonderlijk vervoer
Deze module is door MOW erkend voor thema 2.
Belangrijk !
Vanaf 22/08/2020 is het niet meer toegelaten om twee keer dezelfde opleiding te volgen in een traject van 35 uren. Let hier op bij het boeken van een opleiding.
Programma
In deze module krijgt u inzicht in de reglementering rond uitzonderlijk vervoer
Inleiding
- Wat is uitzonderlijk vervoer ?
- Uitzonderingen op deze wetgeving
- Bijkomende wetgeving in relatie met het onderwerp
Categorieën, vergunning, voorschriften
- Categorieën van voertuigen voor uitzonderlijk vervoer.
- De vergunning
- Voorschriften voor het uitzonderlijk voertuig.
- Voorschriften m.b.t. de veiligheidsuitrusting.
Veiligheidsuitrusting
- Begeleiding.
- De verkeerscoördinator.
- Verplichte politie begeleiding.
Verkeersverboden, tijdslot, landbouwvoertuigen
- Verkeersverboden
- Specifieke voorschriften voor landbouwvoertuigen.
- Toezicht en ambtshalve maatregelen.
Voor wie
Deze opleiding, in het kader van de nascholing vakbekwaamheid (Code 95), richt zich tot chauffeurs met rijbewijs C/CE die in de praktijk in aanraking komen met uitzonderlijk vervoer. Ook voor zaakvoerders en bedienden met interesse voor uitzonderlijk vervoer is deze opleiding een meerwaarde.
Specifieke toelatingsvoorwaarden
Om de nascholing te kunnen volgen dient u op uw rijbewijs over de CODE 95 te beschikken. Dit kan u controleren in kolom 12 op de achterzijde van uw rijbewijs.
Examens, getuigschrift / diploma en vrijstellingen
Er is geen examen verbonden aan de opleidingen, maar er is wel een aanwezigheid van 100% vereist. Dat betekent dat het start- en einduur van de opleiding strikt dient gerespecteerd te worden.
Attesten
Na de opleiding registreren wij uw deelname in Cronos, de database van MOW.
U kan via “Mijn burgerprofiel” zelf controleren welke modules door u werden gevolgd en door de opleidingsverstrekker werden geregistreerd.
De individuele attesten worden slechts op uitdrukkelijk verzoek elektronisch doorgestuurd (niet meer op papier). Enkel voor buitenlandse chauffeurs wordt hier een uitzondering op gemaakt, aangezien zij niet de mogelijkheid hebben dit via “Mijn burgerprofiel” te consulteren.
Wat na de opleiding?
Chauffeurs zijn na deze module 'Uitzonderlijk vervoer' volledig op de hoogte van de wetgeving hieromtrent. Er worden ook tips en tricks meegegeven om zich met een uitzonderlijke transport toch op een veilige manier in het verkeer te kunnen begeven.
Materiaal en extra kosten
NXT-PRO (Skilled by bv) is een door MOW erkend opleidingscentrum met het nummer OC-086.
Bestuurders met een rijbewijs C of D moeten naast het gewone rijbewijs ook over een basiskwalificatie vakbekwaamheid (CODE 95) beschikken wanneer zij bezoldigd vervoer (goederen of personen) willen uitvoeren. Om deze vakbekwaamheid te behouden, moet een chauffeur elke 5 jaar 35 uren nascholing volgen.
Deze reglementering geldt in alle Europese lidstaten.
Vanaf de 2de cyclus mogen de onderwerpen van de nascholingen niet meer vrij gekozen worden, maar dient een chauffeur uit elk van de 3 verplichte thema’s minstens 1 module te volgen.
Thema 1 Nascholing in rationeel rijden
- Ecodrive (met individuele praktijkrit) (NL/F)
- Defensief rijden (met individuele praktijkrit)
- Ladingzekering (NL/F)
Thema 2 Toepassen van de voorschriften:
- Rij- en rusttijden en digitale tachograaf (NL/F)
- Wegcode en Europees aanrijdingsformulier (NL/F)
- Rij- en rusttijden, digitale tachograaf + CMR
- Vervoer van gevaarlijke stoffen onder vrijstelling ADR
- Uitzonderlijk vervoer
- Veilig aan de slag als chauffeur (NL/F)
Thema 3 Gezondheid, verkeers- en milieuveiligheid, dienstverlening en logistiek:
- EHBO voor de chauffeur (NL/F)
- Ergonomie, fit & gezond
- Attitudetraining (NL/F)
- De chauffeur als ambassadeur
- Preventie en criminaliteit
- Dodehoek en manoeuvreren (NL/F)
Er geldt ook de verplichting voor elke chauffeur om tijdens de 35u nascholing ook minimaal 3u effectief te rijden op de openbare weg (Ecodrive of Defensief rijden).