Code 95
Opleiding Dode hoek en manoeuvreren
Meer dan de helft van de schades aan vrachtwagens of bussen ontstaat bij een manoeuvre of een dodehoekongeval. Een gemiddelde schade aan een voertuig kost een bedrijf aan directe en indirecte kosten vlug 2.500 euro.
Veel manoeuvreerschades kunnen echter eenvoudig vermeden worden indien de chauffeur voldoende aandacht schenkt aan de risico’s die een dodehoek met zich brengen en er zich van bewust is dat “routine” een groot gevaar inhoudt op manoeuvreerfouten.
Deze module valt onder thema 3 en geldt voor 7u of kredietpunten.
Belangrijk !
Vanaf 22/08/2020 is het niet meer toegelaten om twee keer dezelfde opleiding te volgen in een traject van 35 uren. Let hier op bij het boeken van een opleiding.
Contacteer ons indien u deze opleiding op maat (Frans of Nederlands) wenst te volgen.
Programma
De doelstelling van deze module is het voorkomen van dodehoekongevallen en manoeuvreerschade door enerzijds toepassing van de juiste kijktechnieken, rekening te houden met andere weggebruikers en de omstandigheden op de weg, maar ook door het correct kunnen inschatten van het eigen voertuig.
Inhoud
- Risico’s en gevaren van de dode hoek
- Gedeelde verantwoordelijkheid van de chauffeur en andere weggebruikers
- Directe en indirecte kijktechnieken
- Mentale aspecten en hulpmiddelen bij het voorkomen van dode hoekongevallen
- Efficiënt sturen bij het uitvoeren van manoeuvres
- Hulp/begeleiding geven en vragen
- Invloed van weersomstandigheden, wegdek en infrastructuur
- Aan- en afpikken van het voertuig en controle voor vertrek
- Toepassing wegcode
- Nut en werkwijze van spiegelafstelplaatsen
Praktijk met voertuig
- Correct afstellen van spiegels en het juiste gebruik er van
- Correcte inschatting en juiste stuurtechnieken bij het uitvoeren van manoeuvres
Voor wie
Deze opleiding is bedoeld voor alle chauffeurs met rijbewijs C/CE/D/DE die zich in orde willen stellen met de verplichte nascholing vakbekwaamheid CODE 95.
Specifieke toelatingsvoorwaarden
Om de nascholing te kunnen volgen dient u op uw rijbewijs over de CODE 95 te beschikken. Dit kan u controleren in kolom 12 op de achterzijde van uw rijbewijs.
Examens, getuigschrift / diploma en vrijstellingen
Elke module van 7u levert je een attest met 7 kredietpunten op. In totaal heb je over een periode van 5 jaar 35 kredietpunten nodig om jouw CODE 95 (vakbekwaamheid) te kunnen vernieuwen op je rijbewijs.
Er is geen examen verbonden aan de opleidingen, maar er is wel een aanwezigheid van 100% vereist. Dat betekent dat het start- en einduur van de opleiding strikt dient gerespecteerd te worden.
Attesten
Na de opleiding registreren wij uw deelname in Cronos, de database van MOW.
U kan via “Mijn burgerprofiel” zelf controleren welke modules door u werden gevolgd en door de opleidingsverstrekker werden geregistreerd.
De individuele attesten worden slechts op uitdrukkelijk verzoek elektronisch doorgestuurd (niet meer op papier). Enkel voor buitenlandse chauffeurs wordt hier een uitzondering op gemaakt, aangezien zij niet de mogelijkheid hebben dit via “Mijn burgerprofiel” te consulteren.
Materiaal en extra kosten
Nxtpro (Skilled by bv & dochteronderneming van Syntra Midden-Vlaanderen) is een door MOW erkend opleidingscentrum met het nummer OC-086.
Bestuurders met een rijbewijs C of D moeten naast het gewone rijbewijs ook over een basiskwalificatie vakbekwaamheid (CODE 95) beschikken wanneer zij bezoldigd vervoer (goederen of personen) willen uitvoeren. Om deze vakbekwaamheid te behouden, moet een chauffeur elke 5 jaar 35 uren nascholing volgen.
Deze reglementering geldt in alle Europese lidstaten.
Vanaf de 2de cyclus mogen de onderwerpen van de nascholingen niet meer vrij gekozen worden, maar dient een chauffeur uit elk van de 3 verplichte thema’s minstens 1 module te volgen.
Thema 1 Nascholing in rationeel rijden
- Ecodrive (met individuele praktijkrit) (NL/F)
- Defensief rijden (met individuele praktijkrit)
- Ladingzekering (NL/F)
Thema 2 Toepassen van de voorschriften:
- Rij- en rusttijden en digitale tachograaf (NL/F)
- Wegcode en Europees aanrijdingsformulier (NL/F)
- Rij- en rusttijden, digitale tachograaf + CMR
- Vervoer van gevaarlijke stoffen onder vrijstelling ADR
- Uitzonderlijk vervoer
- Veilig aan de slag als chauffeur (NL/F)
Thema 3 Gezondheid, verkeers- en milieuveiligheid, dienstverlening en logistiek:
- EHBO voor de chauffeur (NL/F)
- Ergonomie, fit & gezond
- Attitudetraining (NL/F)
- De chauffeur als ambassadeur
- Preventie en criminaliteit
- Dodehoek en manoeuvreren (NL/F)
Er geldt ook de verplichting voor elke chauffeur om tijdens de 35u nascholing ook minimaal 3u effectief te rijden op de openbare weg (Ecodrive of Defensief rijden).
Sectorpremies
SFTL (Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek) kent jaarlijks een opleidingsbudget toe aan elke werkgever uit de sector transport en logistiek. Dit budget kan de werkgever aanwenden om opleidingen te bekostigen voor zijn arbeiders die hij bij de RSZ in de categorie 083 aangeeft. Klik hier voor meer info over het SFTL.
Deze opleiding is erkend door Constructiv. U kan hierdoor genieten van een (verhoogde) tussenkomst in de opleidingskost en een tegemoetkoming in de loonkost voor arbeiders tewerkgesteld in PC124. Meer info via www.constructiv.be
Bij LOGOS voor bedienden tewerkgesteld onder het Paritair Comité 226 (bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de logistiek). Kijk op de website van LOGOS voor de regelgeving.
Extra info
Om misverstanden te vermijden, kregen wij graag een kopie van uw rijbewijs bij inschrijving. Op basis daarvan kunnen wij u met zekerheid informeren welke modules u dient te volgen en of u in aanmerking komt voor deze opleiding.