
Marketing
Opleiding De essentie van marketing
Als KMO ben je misschien nog niet bedreven in de talloze opportuniteiten die marketing je wel kan aanreiken. Hoewel marketing de laatste decennia ongelooflijk gegroeid is door de hoge graad van digitalisatie, blijven de principes van dit vak vrijwel ongewijzigd: marketing vormt immers samen met sales de kern van je bedrijf in relatie tot je klanten en andere commerciële partners.
Binnen deze opleiding tijdens 4 halve dagen krijg je een aantal modellen en tips aangereikt om de eerste (of volgende) stappen in marketing te zetten. Deze modellen worden gebruikt bij de grootste bedrijven op de planeet, maar de principes achter deze theorieën kunnen zelf eenvoudig toegepast worden. Aangezien de klant centraal staat binnen deze opleiding, is het tevens interessant voor verkoopspersonen hoe de relatie bedrijf – klant tot stand kan komen en versterkt kan worden in de toekomst. Tot slot ga je consequent de verschillen tussen B2B- en consumentenomgeving binnen elk model verduidelijken en aantonen waar zich de grootste winsten voor jouw bedrijf bevinden. Binnen deze opleiding ga je proberen om veel voorbeelden te gebruiken die relevant zijn voor de markt waarin je onderneming opereert.
Na deze opleiding ben je in staat om een eigen ‘basic’ marketingplan op te bouwen bestaande uit concrete acties met zeer beperkte budgetten. Dit zal ook helpen om resultaten van de acties te meten en je plan verder in de toekomst te ontwikkelen.
Programma
- Marketing basics voor iedereen
- Evolutie van marketing
- Hoe wordt een prospect een klant?
- Marketing basics (vervolg)
- De invloed van digitalisatie
- De symbiose van de diverse modellen met veel voorbeelden
- Van theorie naar praktijk
- Concurrentie-analyse
- 'Communicatie' in de brede zin
- Marketing plan
- Modellen om een eenvoudige SWOT analyse te maken
- Uitwerking naar concrete acties (met beperkte budgetten)
Voor wie
- Marketeer
- Sales
- Bedrijfsleider
- Ondernemer
- HR / personeelsmanager