
Bouw
Opleiding Basisopleiding onderhoudsverantwoordelijke in een KMO
Hoe pak je onderhoud aan binnen een KMO? Het machinepark draaiende houden is één zaak, maar hoe zet je stappen om te verbeteren en te ontsnappen aan de waan van de dag? We begrijpen dat dit niet vanzelfsprekend is, en daarom is een betere aanpak van onderhoud noodzakelijk.
Hoe pak je onderhoud aan binnen een KMO? Veel technisch verantwoordelijken hebben een zware werklast: lijnen moeten steeds draaien, onverwachte storingen moeten meteen verholpen worden, extra (technische) projecten doorkruisen de normale onderhoudswerkzaamheden, problemen met beschikbaarheid van techniekers, achterstallige leveringen moeten opgevolgd, enz… Er schiet dus niet veel tijd over om de werking van de technische dienst te structureren.
Het machinepark draaiende houden is één zaak, maar hoe zet je stappen om te verbeteren en te ontsnappen aan de waan van de dag? We begrijpen dat dit niet vanzelfsprekend is, en daarom is een betere aanpak van onderhoud noodzakelijk.
In een eerste stap zoomen we in op de verschillende manieren om onderhoud aan te pakken in je bedrijf. We leggen uit hoe je storingen kan verminderen en evolueren naar een efficiënte en stabiele organisatie door gepland onderhoud toe te passen. Gepland onderhoud hoegenaamd verhoogt efficiëntie en reduceert kosten. Je leert om de juiste onderhoudstaken te definiëren en hoe deze uit te voeren aan de hand van een eenvoudige onderhoudsplanning. We maken ook de link met wisselstukken.
In een tweede stap gaan we dieper in op structureel verbeteren. We behandelen thema’s zoals operatoren betrekken bij onderhoud en het elimineren van storingen via grondoorzaak analyses (RCA). Tot slot ben je als technisch verantwoordelijke verantwoordelijk voor een budget. We leggen in deze laatste sessie uit hoe je een correct budget opstelt en dit overzichtelijk beheert. Verder behandelen we een aantal concrete ‘best practices’ in werkvoorbereiding en veiligheid van onderhoud.
Je krijgt tijdens deze training een antwoord op o.a. de volgende vragen:
- Welke onderhoudsstrategie toepassen in welke situatie?
- Hoe stel je een onderhoudsplan op?
- Wat is het belang van wisselstukken en hoe beslis je welke en hoeveel wisselstukken op voorraad te nemen?
- Hoe stel je een planning voor de onderhoudswerkzaamheden op?
- Wat is autonoom onderhoud (door operatoren) en wat brengt het op in je bedrijf?
- Hoe meer storingen voorkomen door het toepassen van RCA?
- Hoe stel je een eenvoudig onderhoudsbudget op en hoe kan je dit opvolgen en overzichtelijk rapporteren?
- Hoe een werkvoorbereiding maken zodat techniekers efficiënter kunnen werken?
- Hoe de veiligheid van techniekers en operatoren verbeteren tijdens onderhoudswerken?
Deze opleiding loopt in samenwerking met BEMAS. Inschrijven uitsluitend via deze link: Basisopleiding Onderhoudsverantwoordelijke in een KMO | BEMAS
Programma
Avond 1:
- Verschillende onderhoudsstrategieën en de voor- en nadelen
- Run-to-failure
- Preventief onderhoud
- Inspectief onderhoud
- Condition based onderhoud
- Opstellen van onderhoudsplannen
- Onderhoudskalender opstellen
- Bepalen van frequenties
- Raming van werkuren en materialen
- Opstellen van werkinstructies
- Onderhoudstaken clusteren
- Looprondes
- Onderhoudskalender opstellen
Avond 2:
- Definiëren van wisselstukken
- Minimum-maximum voorraad
- Bepalen van de voorraadcriteria (opstellen van beslissingsboom)
- Wisselstukken linken met onderhoudsplannen
- Voor- en nadelen van consignatie
- Autonoom onderhoud via TPM en 5S
- Pareto analyses
- Orde en netheid verbeteren
- Creëren van eigenaarschap
- Verschillende RCA-methodieken
- Wanneer passen we deze methodieken toe?
- Visgraat
- 5 Why / Why-why
- Welke zijn de verschillende storingsoorzaken?
- Verschil tussen operationele en technische storingen
- Verschil tussen operationele en technische storingen
- Wanneer passen we deze methodieken toe?
Avond 3:
- Opstellen en rapporteren van een onderhoudsbudget
- Verschillende aspecten van werkvoorbereiding
Methode
Tijdens de opleiding koppelen we theorie aan concrete voorbeelden. We delen ook praktische templates waarmee je in je eigen bedrijf aan de slag kan. Deelnemers kunnen ook eigen ervaringen of concrete vragen inbrengen als uitgangspunt van de interactieve momenten.
Deelnemers kunnen feedback vragen op meegegeven concrete huistaken om samen aan de onderhoudsorganisatie te bouwen. Deelnemers krijgen ook verschillende templates voor een onderhoudsbudget (excel), 5S, Root Cause Analyse en beslissingen rond wisselstukken.