Terug naar home
Zoeken
Zoeken

Volg ons op

opleidingen trends 2022

10 March 2022

Bijscholingen en specialisaties

Dé 5 opleidingstrends van 2022

Digitalisering, oplossingen op maat, data en analyse… het zijn trends die in alle sectoren zijn doorgebroken. Ook in Learning & Development. De 5 opleidingstrends voor 2022 op een rijtje en toegelicht door opleidingsexpert Kristof Mory van nxtpro.

1. Maatwerk

Klanten worden alsmaar veeleisender. Dat is niet anders wanneer het over training en opleiding gaat. Wie een training volgt verwacht dat die perfect is afgestemd op zijn of haar opleidingsnoden. Dat is logisch, maar niet altijd even noodzakelijk.

‘De cursisten komen met heel concrete vragen. De opleiding moet gericht zijn op de problemen of uitdagingen waar ze op dat moment tegenaan lopen’, constateert Kristof Mory. ‘Daar proberen we zoveel mogelijk naartoe te werken tijdens onze algemene opleidingen. Maar we merken dat meer organisaties gebaat zijn met een persoonlijke aanpak, en dat die opleidingsvraag op maat enorm toeneemt. Zeker als zij meerdere werknemers willen opleiden. Zo kunnen organisatiespecifieke cases aan bod komen en kan er heel gericht gewerkt worden rond bepaalde vaardigheden en noden binnen het bedrijf.’

2. Klassikale training is een blijvertje

De wereld is al enkele jaren razendsnel aan het digitaliseren. Je moet dus het beste format zoeken voor je leernood: digitaal, klassikaal, op de werkvloer, een webinar, een instructievideo… Mogelijkheden alom.

Bij nxtpro zien ze desondanks dat nog veel organisaties integraal kiezen voor de klassikale opleiding. Die zal hoe dan ook niet verdwijnen van de radar, omdat het sociale en interactieve aspect zeer belangrijk blijft voor velen. En voor technische opleidingen is er vaak geen alternatief. Een opfrissingscursus voor een vorkheftruckchauffeur zal nog niet zo gauw online gebeuren.

3. Learning analytics

Verrassend is het niet dat data en de analyse ervan ook het domein van learning en development zijn binnengedrongen. ‘In grote bedrijven was dat al even aan de gang, maar nu vinden learning analytics ook hun weg naar de KMO’s’, stelt Mory vast. ‘We moeten klanten niet meer aanmoedigen om data te verzamelen en te analyseren.’

‘Je wil vooral weten wat je mensen achteraf met de opleiding gedaan hebben en wat het leereffect geweest is. In het kader daarvan kan je verandering op de werkvloer meten, zoals bv. het aantal arbeidsongevallen na een veiligheidsopleiding. Om het leereffect correct in te schatten voorzie je best een korte, tweemaandelijkse intervisie met je team. Noteer de resultaten en je krijgt op termijn zinvolle inzichten.’

4. De emancipatie van Learning & Development

Het hangt nauw samen met de vorige trend: Learning & Development wordt stilaan ernstig genomen in bedrijven. Waar dat vroeger de verantwoordelijkheid was van HR, hebben bedrijven – ook KMO’s – vandaag al eens een L&D-specialist in huis.

‘We merken dat de kennis rond opleidingen enorm is toegenomen’, zegt Mory. ‘En dat de L&D-specialisten echt goed werk leveren. Onze klanten worden sparringpartners die echt weten waarover ze het hebben.’ Die specialisten werken uiteraard nauw samen met HR, maar ze hebben een diepe kennis van de materie en zijn louter met het opleidingsbeleid bezig. Vooral dat laatste was tot voor enkele jaren niet het geval.

‘Je merkt wel dat organisaties bewust bezig zijn met hoe ze hun mensen best opleiden. En dat is nodig als talent schaars is en je het aan boord wil houden. Organisaties vinden moeilijker talent, dus gaan ze hun mensen reskillen zodat de kennis binnen de organisatie in de gewenste richting evolueert. Een goed opleidingsbeleid is sowieso een troef voor je employer branding.’

5. Meer aandacht voor kennisborging

Een degelijk opleidingsbeleid heeft ook aandacht voor kennisborging. Het gebeurt nog vaak dat werknemers met pensioen gaan of het bedrijf verlaten en al hun unieke kennis met zich meenemen. Dat wil je absoluut vermijden. Maar hoe doe je dat?

‘Je riskeert een wildgroei aan duizenden pagina’s kennis op tien verschillende platformen zodat het geheel onoverzichtelijk wordt en niemand er iets aan heeft. Als je al die kennis op een goede en aantrekkelijke manier wil presenteren, kruipt daar enorm veel tijd in. Organisaties moeten daarin begeleid worden. Een policy rond kennisborging die door heel het bedrijf gedragen wordt, zou al een eerste stap in de goeie richting kunnen zijn.’

‘Toegegeven, het is waarschijnlijk al te optimistisch om dit een trend te noemen, maar het zou er gerust één mogen worden in de nabije toekomst.’